link
facebook login BAYADERKA

piątek, 27 marca 2015

Pastitsie czyli grecka lasagne

 Pyszna, grecka lasagne znana jako Pastitsie to nic innego jak danie, które przypomina lasagne, ale jest, według naszych kubków smakowych, dużo smaczniejsze. Ja do sosu dodaję odrobinę selera, natki pietruszki, bazylii, co czyni go szczególnie aromatycznym. Polecam jako pomysł na bardzo smaczną obiadokolację :-)

Grecka lasagne 

150 g makaronu typu świderki
gorąca woda
sól
łyżka oleju

na sos beszamelowy:

30 g masła
1/2 łyżeczki soli
30 g mąki
300 ml mleka
50 ml śmietanki słodkiej
odrobina pieprzu czarnego

na sos mięsno-warzywny 

300 g zmielonego chudego mięsa indyczego
jedna szalotka
1 łyżka natki pietruszki, posiekanej
łyżeczka soli
łyżeczka pieprzu
ok. 300 ml bulionu warzywnego
4 łyżki koncentratu pomidorowego
5 listków bazylii, posiekanej drobno
3 łyżki potartego korzenia selera
jedna mała marchewka, obrana i pokrojona w kosteczkę

dodatkowo: 
40 g sera żółtego
70 g sera mozarella, pokrojonego w plastry
świeża natka pietruszki


Przygotowanie:

1. Do garnka wlewamy wodę, solimy, wlewamy odrobinę oleju i doprowadzamy do wrzenia. Wsypujemy makaron i gotujemy do miękkości. Zdjejmujemy garnek z ognia, makaron wylewamy na durszlak a następnie hartujemy pod strumieniem zimnej wody.
2. Połowę makaronu ugotowanego rozkładamy na dnie naczynia okrągłego o średnicy około 30 cm.
3. Na patelni rozgrzewamy łyżeczkę masła, wrzucamy posiekaną obraną szalotkę, selera, marchewkę i mięso. Dusimy składniki około 10 minut w miedzyczasie zalewajac bulionem warzywnym. Dusimy przez około kwadrans, dodajemy zioła, przyprawy i koncentrat, zagotowujemy i następnie wykładamy mięso na warstwę makaronową.
4. Na czystej patelni rozgrzewamy masło i wsypujemy mąkę, w międzyczasie mieszając aż te dwa składniki się dobrze połączą. Jak tylko powstanie zasmażka, wlewamy mleko i śmietankę i  mieszając, doprowadzamy do połączenia tych składników. Gotujemy przez około 3 minuty, doprawiając przyprawami. Jeżeli sos będzie zbyt gęsty, dolewamy odrobinę więcej mleka.
5. Na warstwę mięsno-warzywną wykładamy resztę makaronu, na ten wylewamy biały sos (sos beszamelowy). Na samych wierzchu wykładamy plastry mozarelli, potarty żółty ser i posiekaną drobno pietruszkę. Formę z lasagne wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 190 stopni i pieczemy około 25 minut aż wierzch lekko się zarumieni i ser- całkowicie rozpuści. Podajemy gorące.





wtorek, 24 marca 2015

Drożdżówki z masłem kajmakowym i praliną

Przez ostatnie pięć tygodni czas ucieka mi dosłownie przez palce, a pieczenie ciast i drożdżówek odkładam na późny wieczór albo weekendową przyjemność. Mimo to nadal chętnie sięgam po świeże drożdże, aby zarobić ciasto późnym wieczorem, pozwolić mu wyrastać w lodówce przez noc, wstać jak najwcześniej, i upiec bułeczki na śniadanie :-)
Dzisiejsze drożdżówki z masłem kajmakowym to milion kalorii, ale są tego grzechu warte. Jeżeli lubicie bułeczki cynamonowe, bułki maślane, z chrupiącymi migdałami, to te drożdżówki zdecydowanie przypadną Wam do gustu :-)

Drożdżówki z masłem kajmakowym 
składniki na około 10-12 sztuk 

składniki na rozczyn:


15 g sw. drozdzy
80-100 ml mleka, przegotowanego i ostudzonego do temp. pokojowej
1,5 lyzki cukru
60 g maki pszennej chlebowej (strong white flour/ strong bread flour)
składniki na ciasto wlaściwe: 
caly rozczyn
70 ml mleka, letniego
2 żółtka
1 jajko, sredniej wielkosci, temp. pokojowa
400-420 g maki pszennej chlebowej
 łyżeczka pasty waniliowej
50 g cukru
szczypta soli
45 g rozpuszczonego, przestudzonego masla 
 
dodatkowo: 
200 g gotowego kajmaku 
100 g miękkiego masła 
 
na pralinę: 
100 g płatków migdałowych 
2 łyżki cukru 
łyżeczka masła 
 
 Przygotowanie: 

 1. W dzien pieczenia doprowadzamy do temperatury pokojowej: drozdze, jajka, maslo  i mleko.
2.Przygotowujemy rozczyn: drozdze kruszymy, zasypujemy cukrem i odstawiamy na okolo kwadrans. Po tym czasie drodze powinny sie nieco spienic. Laczymy je z mlekiem, maka tak aby otrzymac rozczyn o konsystencji jogurtu naturalnego. Nakrywamy naczynie z rozczynem i odstawiamy w cieple, nieprzewiewne miejsce na okolo 15 minut. Rozczyn powinien urosnac i zaczac babelkowac.
3. Na stolnice wylewamy rozczyn, 1/5 ilosci maki podanej w przepisie, jajko żółtka i łaczymy skladniki, nie dodajemy wiecej maki na tym etapie az polaczymy skladniki dokladnie. Ciasto bedzie lejace i klejace, ale takie ma byc. Pracujemy z ciastem tak aby wbic w nie jak najwiecej powietrza. Ciasto bedzie sie zespalac powoli.
4. Dodajemy wiecej maki, cukier i pastę waniliową, odrobine soli. I tak stopniowo dodajemy maki, na koncu ciasto łączymy z masłem i wyrabiamy w podobny sposob jak wczesniej. Pamietajmy aby nie dodawac wiecej maki niz to jest w przepisie. Im dluzej bedziemy pracowac z ciastem, rozciagac, skladac, unosic i rzucac na stolnice, tym lepszy bedzie efekt. Wyrabiamy ciasto okolo 12 minut, po czym odrywamy jego kawalek, rozciagamy nad oknem albo innym zrodlem swiatła (metoda tzw. window pane test)  i jezeli sie nie rozerwie, jezeli jest elastyczne, to znaczy ze ciasto mozna odstawic do wyrastania. Ciasto skladamy w kule, umieszczamy w lekko naoliwionej misie i pod przykryciem odstawiamy do wyrosniecia na okolo 60 minut.
5.Po czym wykladamy ciasto na stolnice, rece zwilzamy olejem albo ew. oproszamy maką. Ciasto rozwałkowujemy na cieńki, duży prostokąt. Kajmak i masło łączymy za pomocą blendera tak, aby powstało gładkie masło. Na wierzchu roprowadzamy masło kajmakowe. Zwijamy ciasto w rulon, zaczynając od brzegu najbliższego nam, do środka.
6. Jak tylko otrzymamy rulon/ roladę z nadzieniem, kroimy ciasto na trójkąty i wykładamy na przygotowaną (natłuszczoną/ wyłożoną papierem) formę, odstawiając odstępy na 3-4 cm.
7. Drożdżówki wyłożone na formie smarujemy rozkłoconym jajkiem za pomocą silikonowego pędzla. Odstawiamy do wyrośnięcia na 20-30 minut. W międzyczasie rozgrzewamy na patelni masło, wysypujemy płatki migdałowe i cukier. Prażymy około 4-5 minut tak, aby powstała chrupiąca złocista pralina.
8. Piekarnik nagrzewamy do 200 stopni. Formę z bułkami wstawiamy na środkową półkę i pieczemy przez około 18 minut aż drożdżówki nabiorą złoto-brązowego koloru.
9. Podajemy ciepłe posypane cukrem pudrem lub polukrowane. Upieczone i polukrowane drożdżówki posypujemy przestudzoną pokruszoną praliną.
 
 

niedziela, 22 marca 2015

Sernik Niebo

Wiosna wkrada się powoli do naszych domów, jest coraz cieplej, coraz jaśniej. Już niedługo Wielkanoc, a później przyjdzie nam tylko czekać do lata.
Ostatnio zachciało nam się deseru z owocami letnimi, jeżynami. A jako że w domu znalazł się delikatny serek mascarpone, postanowiłam upiec sernik. Udał się wyśmienity, delikatny, mimo że dosyć zwarty, z chmurką bitej śmietanki, i oczywiście, tak jak zamarzyły sobie dziewczynki, z jeżynami. Ten niewielki sernik nazwałam, nie bez przyczyny, Niebo. Gorąco polecam :)


Sernik Niebo 
składniki na okrągłą formę z zdejmowaną obręczą (średnica 18-20 cm)

Uwaga: wszystkie składniki wyjmujemy z lodówki na około 3 h przed pieczeniem, zwłaszcza jajka, ser i śmietankę do masy serowej. Śmietanka do dekoracji, na tzw. chmurę, powinna być dobrze schłodzona. 

 składniki na masę serową: 


500 g serka mascarpone
80 g cukru
100 ml śmietanki słodkiej kremowej
łyżeczka pasty waniliowej
20 g mąki ziemniaczanej
2 jajka, rozmiar L
ok. 2 łyżki dżemu jeżynowego

na chmurę z bitej śmietanki:
200 ml śmietanki
łyżka cukru
ok. 100 g świeżych jeżyn

 Przygotowanie: 

1. Dno formy okrągłej wykładamy kawałkiem papieru do pieczenia, nakładamy obręcz, zamykamy tak, aby odrobina papieru wychodziła poza formę. Piekarnik nagrzewamy do 160 stopni Celsjusza. 
2. Ser wrzucamy do misy miksera i łączymy z cukrem i śmietanką, najlepiej za pomocą blendera, na gładką masę. Dodajemy wanilię i ponownie miksujemy. Wsypujemy mąkę, miksujemy. Wbijamy po jednym jajku i miksujemy bardzo krótko, tylko do połączenia.
3. Do przygotowanej formy wlewamy masę serową. Na wierzchu rozkładamy dżem, zostawiamy niewielkie kleksy rozrzucone chaotycznie na wierzchu.
4. Formę z masą serową wstawiamy do piekarnika na środkową półkę, zmniejszamy natychmiast temperaturę do 120 stopni Celsjusza. Pieczemy przez 1h i 20 minut.
5. Po upieczeniu wierzch sernika będzie ścięty, boki mogą być lekko zarumienione. Sernik w formie odstawiamy na około 12 h do stężenia, najlepiej do lodówki. 
6. Przed podaniem przygotowujemy ''chmurę''. Schłodzoną śmietankę wlewamy do czystej i suchej misy miksera i miksujemy aż zgęstnieje, ale nadal będzie puszysta, w międzyczasie dodając cukier. Puszystą śmietankę rozkładamy na wierzchu sernika. Wykładamy owoce na śmietance i natychmiast podajemy.

120 stopni 1h20 minut





sobota, 14 marca 2015

Torcik wiosenny

Wiosna, ktos powiedzial, to nie stan pogody, a serca i umyslu.
Mam dla Was dzisiaj pyszny torcik przekladany masa smietanowa, dzemem z czerwonej porzeczki. Rewelacyjny w smaku i dlatego polecam goraco.




Torcik wiosenny
na okrągłą formę o średnicy 18 cm

składniki na biszkopt:

6 jajek, dużego rozmiaru, białka i żółtka osobno
200 g cukru
140 g mąki pszennej luksusowej
40 g mąki ziemniaczanej


składniki na masę śmietanową:

150 ml białej czekolady, połamanej w kosteczkę
400 ml słodkiej śmietanki kremowej
180 ml słodzonego mleka skondensowanego

do przełożenia:
Ok. 150 g dżemu z czerwonej porzeczki

Do dekoracji:
Kwiatki z masy cukrowej
Świeże kwiaty, opcjonalnie


Przygotowanie,
Masę biszkoptową pieczemy dwa razy, albo w dwóch formach o takiej samej średnicy
  1. Dno formy z odpinaną obręczą smarujemy masłem i wykładamy kawałkiem papieru do pieczenia, następnie zamykamy obręcz, którą natłuszczamy od wewnątrz.
  2.  Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni.
  3. Do czystej i suchej misy miksera wbijamy białka. Ubijamy je mikserem na średnich obrotach, dodając w międzyczasie szczyptę soli, aż powstanie beza biała i w miarę sztywna. Nadal miksując, dodajemy stopniowo cukier, aż beza będzie całkowicie sztywna, lśniąca. Wyłączamy mikser i wlewamy żółtka. Mieszamy drewnianą łopatką.
  4. Mąki przesiewamy nad osobnym naczyniem, najlepiej dwa razy. Następnie wsypujemy powoli do jajek, mieszamy szpatułką tylko do połączenia. Gotową masę biszkoptową przekładamy do przygotowanych dwóch forem albo dzielimy na pół i pieczemy jeden za drugim.
  5. Wierzch wyrównujemy szpatułką. Formę z biszkoptem wstawiamy do piekarnika dobrze nagrzanego na środkową półkę i pieczemy około 35 minut do tzw. suchego patyczka.

Przygotowujemy masę
Czekoladę posiekaną zalewamy 100 ml śmietanki i rozpuszczamy w kąpieli wodnej.
Następnie odstawiamy dobrze wymieszaną do ostudzenia.
W czystej i suchej misie miksera ubijamy resztę schłodzonej śmietanki. Łączymy ją następnie ze przestudzoną czekoladą i mlekiem skondensowanym, najlepiej za pomocą łyżki. Wstawiamy do lodówki na około 30 minut. W międzyczasie upieczony, przestudzony biszkopt przekrawamy tak, aby otrzymać 4 równe blaty. Wykładamy blat na talerz/paterę i smarujemy 2  łyżkami dżemu, a następnie przekładamy masą schłodzoną. Nakrywamy blatem i powtarzamy czynność, zostawiając około 1/3 masy do udekorowania boków i wierzchu torciku.
Dekorujemy kwiatkami cukrowymi i świeżymi kwiatami.






wtorek, 10 marca 2015

Placki ziemniaczano-serowe

Delikatne placuszki ziemniaczane jako dodatek do obiadu.
Podobne do tych, które jadłam, kiedy byłam małą dziewczynką :-) Placki w stylu retro, z dodatkiem posiekanego szczypiorku, sera,. Smakować będą najlepiej podawane z kwaśną śmietaną lub jogurtem greckim.



Placki ziemniaczano-serowe
około 6-8 niewielkich placków

składniki:  


200 g ugotowanych ziemniaków (mogą być z poprzedniego dnia)
50 g sera żółtego pokrojonego w kosteczkę
1,5 łyżeczki szczypiorku
sól i pieprz, do smaku
olej do smażenia
kwaśna śmietana albo jogurt grecki do podania 

dodatkowo: 
olej do smażenia 
kwaśna śmietana lub jogurt grecki, do podania

Składniki zagniatamy, doprawiamy i formujemy kuleczki, które następnie rozpłaszczamy. Na patelni rozgrzewamy olej. Wykładamy placki na gorący tłuszcz i smażymy z obu stron. Podajemy natychmiast po usmażeniu z odrobiną kwaśnej śmietany albo jogurtu. 



piątek, 6 marca 2015

Brownie wykwintne z bananami

Pyszna kostka brownie. Pomysł na deserowe ciasto na specjalną okazję. Upieczone i wystudzone ciasto brownie pokryłam warstwą pianki bananowej z kawałkami bananów, warstwą czekoladową i następnie gęstą i lśniącą ganache czekoladową. Całość udekorowałam kleksami bitej słodkiej śmietanki kremowej i posypką czekoladową. Ciasto prezentuje i smakuje wyśmienicie, szczególnie tym, którzy lubią czekoladę, banany i desery typu sernik na zimno. Polecam :)


Wykwintna kostka brownie 

składniki na formę o wym. 16 cm na 16 cm 

na warstwę brownie: 

100 g dobrej czekolady, posiekanej
100 ml śmietanki słodkiej
75 g cukru
łyżeczka ekstraktu waniliowego
40 g mąki pszennej luksusowej
80 g dobrej czekolady posiekanej nieregularnie
25 g dobrego ciemnego kakao
niewielka szczypta soli
2 duże jajka

na warstwę bananową: 
400 g bananów (nie mogą być zbyt dojrzałe), waga owoców przed obraniem
520 ml słodkiej śmietanki kremowej
łyżka cukru drobnego do wypieków, np. cukru pudru
100 ml gorącej wody
22 g żelatyny spożywczej

na warstwę czekoladową: 
300 ml słodkiej śmietanki kremowej
15 g kakao ciemnego
10 g żelatyny
50 ml gorącej wody

na polewę czekoladową: 
120 g dobrej czekolady
45 ml mleka

do dekoracji: 
ok. 120-150 ml śmietanki słodkiej kremowej
łyżeczka drobnego cukru
posypka czekoladowa
kakao, opcjonalnie 

Przygotowujemy brownies. Wbijamy całe umyte jajka do misy miksera i ubijamy, dodając stopniowo cukier, przez około 6-7 minut aż te zwiększą znacznie swą objętość. 100 g posiekanej drobno czekolady łączymy ze śmietanką i rozpuszczamy w kąpieli wodnej, a następnie idealnie gładką odstawiamy do wystudzenia na około 5 minut. Mąkę przesiewamy z kakao i solą.
Do dobrze ubitych jajek wsypujemy suche składniki, nieregularnie posiekaną czekoladę i ekstrakt. Mieszamy bardzo delikatnie i w miarę krótko, wykonując ruch tzw. ósemki, tak jakbyśmy w masie chcieli narysować liczbę 8. Wylewamy masę do lekko natłuszczonej formy do pieczenia. Pieczemy około 30 minut w piekarniku nagrzanych do 180 stopni Celjusza, na środkowej półce.
Po upieczeniu formę wyciągamy i studzimy brownies w zimnym miejscu, np. na balkonie.

W międzyczasie przygotowujemy warstwę bananową. Banany obieramy ze skórki, odcinamy brzydkie ciemne końcówki, odkładamy jednego banana na bok ( jeżeli jest obrany, skrapiamy cytryną) i  resztę owoców miksujemy na gładkie puree za pomocą np. blendera-żyrafy. Po czym wlewamy do owoców słodką śmietankę, mieszamy łyżką. W czajniku zagotowujemy wodę, odlewamy 100 ml do niewielkiego garnka. Do gorącej wody wsypujemy żelatynę, cały czas mieszając. Garnek umieszczamy nad średnim płomieniem i podgrzewamy przez 1-2 minuty aż płyn zblednie. Wlewamy do garnka z żelatyną około 1/2 szklanki masy bananowej, mieszając. Jak tylko masa połączy się dobrze z żelatyną, zestawiamy garnek z ognia i odstawiamy do szybkiego wystudzenia np. do miski z lodem na około 2 minuty. Masę żelatynową wlewamy do masy bananowej, mieszając mikserem. Masę bananową z żelatyną wylewamy na wystudzone brownie, wykładamy na wierzch pokrojonego banana w plasterki, i wstawiamy formę z 2 warstwami do lodówki na około 1h aż wierzch będzie ścięty.

Przygotowujemy warstwę czekoladową. Śmietankę schłodzoną ubijamy na sztywno, dodajemy kakao, cukier, mieszamy. Zagotowujemy wodę, wlewamy do niewielkiego garnka, wsypujemy żelatynę, cały czas mieszajac. Umieszczamy garnek na średnim płomieniem. Podgrzewamy żelatynę przez 1-2 minuty aż jej kolor zblednie. Następnie wlewamy 1/2 szklanki  śmietanki do garnka, cały czas mieszając. Łączymy składniki w garnku, cały czas mieszając przez 1-2 minuty. Zestawiamy garnek z ognia i odstawiamy do szybkiego wystudzenia, np. do miski z lodem, na 2 minuty. Masę żelatynową łączymy z masą śmietanową powoli, cały czas miksując. Jak tylko wierzch warstwy bananowej będzie ścięty, wylewamy na to warstwę czekoladową i wstawiamy formę z ciastem do lodówki na około 1h aż ostatnia warstwa będzie ścięta.
Przygotowujemy ganache. Czekoladę siekamy, zalewamy mlekiem i rozpuszczamy w kąpieli wodnej aż powstanie gładka, lśniąca polewa. Ścietą warstwę czekoladową pokrywamy ostudzoną polewą.
Przed podaniem ciasta przygotowujemy dekorację.  Schłodzoną słodką śmietankę ubijamy na prawie sztywno z niewielką ilością cukru. Ubitą śmietanką napełniamy rękaw cukierniczy z ozdobną końcówką. Na wierzchu ciasta pokrytego ganache wyciskamy kleksy z śmietanki. Posypujemy każdy kleks posypką, można też kakao. Podajemy pokrojone w niewielkie kawałki za pomocą gorącego, suchego noża. Smacznego :)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers